Prof. Dr.-Ing.
Henning Hinderer
Business Administration and Technical Sales
Contact
Room
T1.2.30
Colloquium
Montag 11:30-13:00 Uhr Raum T1.2.29
Phone
(07231) 28-6053Strategic Management , Technical Sales , Transformation of the ecosystem of mobility
2005 - Dr. ing., Engineering
Universität Stuttgart
Germany
1999 - Diplom (Universitaet), Engineering
Universität Stuttgart
Germany
since 2011 - Hochschule Pforzheim - Germany
Professor in the study program Industrial Engineering
2006 - 2011 - Mieschke Hofmann und Partner - A Porsche Services Company - Germany
Associated Partner - Head of Purchasing and Logistics
1999 - 2000 - PC SPE - DANA Europe - Spain
Setup of a new production plant in Vilanova
Business Administration and Engineering , Strategic Management , International Technical Sales , Business Administration and Engineering
Journal article
KÖLMEL, B., HAUG, T., KLEIN, L., SCHWAB, L., BULANDER, R., HINDERER, H., WEYER, M., BRUGGER, T., KÜHN, A., ... BRYSCH, T. (2024). Are German Automotive Suppliers in the Commodity Trap? Risks and Potentials of the Taiwanese Platform MIH EV Open. commodities, 3 (4). Basel.
HINDERER, H., MARTIN, L. (2020). Towards Understanding the Impact of Innovation. An application of the Need-Driven Ecosystem Theory. International Journal of Innovation and Technology Management, 11 (6), 159-164. doi:10.18178/IJIMT.
HINDERER, H., OSTOS, J., BRAVO, E. (2016). Relationship between the Business Environment and Business Strategy Types. Evidence in Peruvian Companies. Universidad & Empresa, 19[32], pp. 61-86. Bogota.
FOURNIER, G., HINDERER, H., SCHMID, D., SEIGN, R., BAUMANN, M. (2013). The new mobility paradigm: Transformation of value chain and business models. Enterprise and Work Innovation Studies (8), 9-40.
HINDERER, H. (2012). Complexities of Intercultural Engineering across Organizations. interculture journal: Online Zeitschrift für interkulturelle Studien (3), 47-57.
HINDERER, H., OTTO, B. (2009). Datenqualitätsmanagement im Lieferanten-Controlling. Controlling & Management Review, 53. Jg. (1), 2-10.
Book/Monograph/Ebook
STREPPEL, E. M., HINDERER, H. (2016). CO2 als Wettbewerbsfaktor im automobilen Wertschöpfungsnetzwerk (1 ed.). Ludwigsburg: MHP.
Dissertation
HINDERER, H. (2005). Eine Vorgehensweise zur Erstellung von Informationssystemen für die zwischenbetriebliche Zusammenarbeit im Vertrieb technischer Produkte. Dissertation. Jost-Jetter Verlag, Stuttgart / Heimsheim, Germany.
Chapter in Book
HINDERER, H., MARTIN, L. (2021). Ecosystem Evaluations in Business Development. In Martin, L (Eds.), International Business Development ( ed., pp. 57-76). Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, Gabler Verlag.
HINDERER, H., POUSA, C. (2021). Digital Communication in B-to-B Sales. In Martin, Ludwig (Eds.), International Business Development ( ed., pp. 197-222). Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, Gabler Verlag.
HINDERER, H., SCHWARZER, F., WALENCZAK, F. (2016). Einschätzung der zu erwartenden Veränderungen im Automobilmarkt. In Hinderer, H.; Pflugfelder, T; Kehle, F. (Eds.), Elektromobilität - Chancen für Zulieferer und Hersteller (1 ed., pp. 1-22). München: Springer Fachmedien, Autohaus.
KEHLE, F., HINDERER, H. (2016). Szenarien für die Neuordnung der Mobilitätsbranche. In Hinderer, H.; Pflugfelder, T.; Kehle, F. (Eds.), Elektromobilität - Chancen für Hersteller und Zulieferer ( ed., pp. 23-62). München: Springer Fachmedien, Autohaus.
FOURNIER, G., WÜRZER, D., SEIGN, R., HINDERER, H. (2012). Der Weg zur emissionsfreien Mobilität. Strategien der Hersteller im internationalen Vergleich. In Proff, H./Schönharting, J./Schramm, D./Ziegler, J. (Eds.), Zukünftige Entwicklungen in der Mobilität – Betriebswirtschaftliche und technische Aspekte ( ed., pp. 405-423). Wiesbaden: Gabler Verlag.
HINDERER, H., RENNER, T., KÜHNER, M., GROH, R. (2004). Kostenreduzierung in der Distributionslogistik durch Best-Practice-Strategie der Auftragsabwicklung. In Weisbecker, Anette; Renner, Thomas; Noll, Stefan (Eds.), Electronic Business - Innovationen, Anwendungen und Technologien ( ed., pp. 154-166). Fraunhofer IRB Verlag.
HINDERER, H., GURZKI, T. (2004). Fraunhofer PADEM - Unternehmensportale erfolgreich einführen. In Anette Weisbecker, Thomas Renner, Stefan Noll (Eds.), Electronic Business ( ed., pp. 60-65). Fraunhofer IRB Verlag.
HINDERER, H., GURZKI, T. (2003). Eine Referenzarchitektur für Software zur Realisierung von Unternehmensportalen. In Reimer, Ulrich; Abecker, Andreas; Staab, Steffen; Stumme, Gerd (Eds.), WM2003: Professionelles Wissensmanagement - Erfahrungen und Visionen ( ed., pp. 161-164). Köllen.
HINDERER, H., GURZKI, T. (2003). Prozessorientierte Wirtschaftlichkeitsbetrachtung von Unternehmensportalen. In Reimer, Ulrich; Abecker, Andreas; Staab, Steffen; Stumme, Gerd (Eds.), WM2003: Professionelles Wissensmanagement - Erfahrungen und Visionen ( ed., pp. 161-164). Köllen.
HINDERER, H., GURZKI, T., ROTTER, U. (2003). Individualized Avatars and Personalized Customer Consulting - A Platform for Fashion Shopping. In Tseng, Mitchell M.; Piller, Frank T (Eds.), The Customer Centric Enterprise. Springer Verlag.
Article in Proceedings
HINDERER, H., STEGMÜLLER, J., SCHMIDT, J., SOMMER, J., LUCKE, J. (2018). Acceptance of Autonomous Vehicles in Suburban Public Transport. An empircal study on requirements and prerequisites expected by inhabitants. ICE/IEEE ITMC 2018 (pp. 243-250).
MARTIN, L., HINDERER, H. (2017). The concept of a Need-driven Ecosystem and its application to mobility. Proceedings 2017 International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC) (pp. 747-754).
HINDERER, H., BANNERT, T. (2009). Das globale Zuliefernetzwerk konzernweit zielgerichtet steuern. 11. Industrieforum Wolfsburg - Automotive Supply & Logistics, Potenziale - Konzepte - Methoden.
HINDERER, H., VLACHAKIS, J., GURZKI, T., KIRCHHOF, A. (2005). Elektronische Standards als Basis für den Aufbau von Unternehmensportalen als Integrationsplattform. In: Armin B. Cremers, Rainer Manthey, Peter Martini, Volker Steinhage (Hrsg.): INFORMATIK 2005 - Informatik LIVE! Band 2, Beiträge der 35. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), Bonn, 2005. Hrsg. von A. B. Cremers, R. Manthey, P. Martini und V. Steinhage.
HINDERER, H., FOLMER, E., VLACHAKIS, J. (2004). Automating Business Process Integration - Pilot Findings. In: eAdoption and the Knowledge Economy. Part I. Cunningham, Paul; Cunningham, Miriam (Hrsg.). Amsterdam et al.: IOS-Press, 2004, S. 394-400. (pp. 394-400). Cunningham, Paul; Cunningham, Miriam.
HINDERER, H., GURZKI, T., ROTTER, U. (2001). A Platform for Fashion Shopping with Individualized Avatars and Personalized Customer Consulting. in: Proceedings of the World Conference on Mass Customisation, 2001, Hong Kong, China, 2001.
Online Publication
HINDERER, H., GURZKI, T., KIRCHHOF, A., VLACHAKIS, J. (2004). Was ist ein Portal? Definition und Einsatz von Unternehmensportalen. Germany.
HINDERER, H., GURZKI, T., KIRCHHOF, A., VLACHAKIS, J. (2004). Die Fraunhofer Portal Analyse und Design Methode (PADEM). Germany.
Working Paper
HINDERER, H., STAPEL, C. (2010). Mobile Business - MRP To Go.
HINDERER, H., GÜNTZEL, K., GURZKI, T. (2003). Abschlussbericht Eigenforschungsprojekt E-Collaboration. Fraunhofer IAO.
HINDERER, H., BLOMMENSTEIN, F., SPRENGER, J., STAP, R. (2002). Report on high level user requirements for business-to-business electronic purchasing.
HINDERER, H., OTTO, B., WÄSCH, J. (2002). Business Design for openXchange components.
Study
HINDERER, H., EBERHARDT, C., GURZKI, T. (2002). Marktübersicht Portal Software. Stuttgart, Germany.
HINDERER, H., KIRCHHOF, A. (2002). Trendanalyse Elektronische Marktplätze. IRB Verlag, Stuttgart, Germany.
Editor (Book, Proceeding)
HINDERER, H., PFLUGFELDER, T., KEHLE, F. (2016). Elektromobilität - Chancen für Zulieferer und Hersteller. München: Springer Fachmedien, Autohaus.
HINDERER, H., RENNER, T., SPATH, D. (2004). Portalstrategien in der Automobil- und -zulieferindustrie.
HINDERER, H., SPATH, D., RENNER, T. (2004). Innovative Trends und Lösungen für den Vertrieb.
Presentation at a Conference
since 2022
Towards Understanding Innovation - Need-driven Ecosystem
France
since 2020
(Towards) Understanding the Correlations of Business and Product Ecosystems Proposal of a Need-driven Ecosystem theory
Lakehead University Canada
2017
The concept of a Need-driven Ecosystem and its application to mobility
Portugal
2017
Transformation im Ökosystem der Mobilität durch neue Antriebe und Geschäftsmodelle
Hochschule Pforzheim Germany
2015
MPH Executive Circle - Automotive Supply Chain of the Future
Germany
2014
Shapers of the future mobility value chain
German Development Institute / Deutsches Institut für Entwicklungspolitik (DIE) Germany
2012
E-Mobility - Why only with batteries?
Forum E-Mobility Germany
Reviewer
2020
Reviewer for Springer edited and peer reviewed publication
Germany
Program Director
2020 - 2022
Head of Studyprogam Wirtschaftsingenieurwesen / Innovation and Design
Germany
2015 - 2019
Studiengangleiter Wirtschaftsingenieurwesen International - Double Degree
Hochschule Pforzheim Germany
Member of the organizing committee of an academic conference
2020
Session Chair at IEIM 2020 - Advanced Manufacturing Technology and System
France
Presentation/Speech
2017
Fahren Sie noch? Oder sind Sie schon mobil? – Veränderungen im Ökosystem der Mobilität
Hochschule Pforzheim Germany
2016
Ökosystem der Mobilität
Hochschule Pforzheim Germany
2016
»Smartphone, Auto, Haus und Strom – passt das zusammen? – Wie sich einzelne Produkte zu einem ‚Ökosystem‘ verbinden?«
Germany
Session/Track chair at a conference
2017
Workshop - Changes in the mobility ecosystem
ICE / IEE Portugal
Giving a presentation at the invitation of regional or national professional associations
2015
The changes of the automotive supply chain due to a shift to eMobility
IBA Global South Africa Germany