Internet Explorer wird nicht mehr unterstützt.
Prof. Dr.-Ing. Henning Hinderer

Prof. Dr.-Ing.

Henning Hinderer

Business Administration and Technical Sales

Contact

Room

T1.2.30

Colloquium

Montag 11:30-13:00 Uhr Raum T1.2.29

Phone

(07231) 28-6053

Mail

henning.hinderer(at)hs-pforzheim(dot)de

Strategic Management ,  Technical Sales ,  Transformation of the ecosystem of mobility

2005 - Dr. ing., Engineering
Universität Stuttgart
Germany


1999 - Diplom (Universitaet), Engineering
Universität Stuttgart
Germany


since 2011 - Hochschule Pforzheim - Germany

Professor in the study program Industrial Engineering


2006 - 2011 - Mieschke Hofmann und Partner - A Porsche Services Company - Germany

Associated Partner - Head of Purchasing and Logistics


1999 - 2000 - PC SPE - DANA Europe - Spain

Setup of a new production plant in Vilanova


Business Administration and Engineering ,  Strategic Management ,  International Technical Sales ,  Business Administration and Engineering

Journal article

KÖLMEL, B., HAUG, T., KLEIN, L., SCHWAB, L., BULANDER, R., HINDERER, H., WEYER, M., BRUGGER, T., KÜHN, A., ... BRYSCH, T. (2024). Are German Automotive Suppliers in the Commodity Trap? Risks and Potentials of the Taiwanese Platform MIH EV Open. commodities, 3 (4). Basel.

HINDERER, H., MARTIN, L. (2020). Towards Understanding the Impact of Innovation. An application of the Need-Driven Ecosystem Theory. International Journal of Innovation and Technology Management, 11 (6), 159-164. doi:10.18178/IJIMT.

HINDERER, H., OSTOS, J., BRAVO, E. (2016). Relationship between the Business Environment and Business Strategy Types. Evidence in Peruvian Companies. Universidad & Empresa, 19[32], pp. 61-86. Bogota.

FOURNIER, G., HINDERER, H., SCHMID, D., SEIGN, R., BAUMANN, M. (2013). The new mobility paradigm: Transformation of value chain and business models. Enterprise and Work Innovation Studies (8), 9-40.

HINDERER, H. (2012). Complexities of Intercultural Engineering across Organizations. interculture journal: Online Zeitschrift für interkulturelle Studien (3), 47-57.

HINDERER, H., OTTO, B. (2009). Datenqualitätsmanagement im Lieferanten-Controlling. Controlling & Management Review, 53. Jg. (1), 2-10.


Book/Monograph/Ebook

STREPPEL, E. M., HINDERER, H. (2016). CO2 als Wettbewerbsfaktor im automobilen Wertschöpfungsnetzwerk (1 ed.). Ludwigsburg: MHP.


Dissertation

HINDERER, H. (2005). Eine Vorgehensweise zur Erstellung von Informationssystemen für die zwischenbetriebliche Zusammenarbeit im Vertrieb technischer Produkte. Dissertation. Jost-Jetter Verlag, Stuttgart / Heimsheim, Germany.


Chapter in Book

HINDERER, H., MARTIN, L. (2021). Ecosystem Evaluations in Business Development. In Martin, L (Eds.), International Business Development ( ed., pp. 57-76). Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, Gabler Verlag.

HINDERER, H., POUSA, C. (2021). Digital Communication in B-to-B Sales. In Martin, Ludwig (Eds.), International Business Development ( ed., pp. 197-222). Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, Gabler Verlag.

HINDERER, H., SCHWARZER, F., WALENCZAK, F. (2016). Einschätzung der zu erwartenden Veränderungen im Automobilmarkt. In Hinderer, H.; Pflugfelder, T; Kehle, F. (Eds.), Elektromobilität - Chancen für Zulieferer und Hersteller (1 ed., pp. 1-22). München: Springer Fachmedien, Autohaus.

KEHLE, F., HINDERER, H. (2016). Szenarien für die Neuordnung der Mobilitätsbranche. In Hinderer, H.; Pflugfelder, T.; Kehle, F. (Eds.), Elektromobilität - Chancen für Hersteller und Zulieferer ( ed., pp. 23-62). München: Springer Fachmedien, Autohaus.

FOURNIER, G., WÜRZER, D., SEIGN, R., HINDERER, H. (2012). Der Weg zur emissionsfreien Mobilität. Strategien der Hersteller im internationalen Vergleich. In Proff, H./Schönharting, J./Schramm, D./Ziegler, J. (Eds.), Zukünftige Entwicklungen in der Mobilität – Betriebswirtschaftliche und technische Aspekte ( ed., pp. 405-423). Wiesbaden: Gabler Verlag.

HINDERER, H., RENNER, T., KÜHNER, M., GROH, R. (2004). Kostenreduzierung in der Distributionslogistik durch Best-Practice-Strategie der Auftragsabwicklung. In Weisbecker, Anette; Renner, Thomas; Noll, Stefan (Eds.), Electronic Business - Innovationen, Anwendungen und Technologien ( ed., pp. 154-166). Fraunhofer IRB Verlag.

HINDERER, H., GURZKI, T. (2004). Fraunhofer PADEM - Unternehmensportale erfolgreich einführen. In Anette Weisbecker, Thomas Renner, Stefan Noll (Eds.), Electronic Business ( ed., pp. 60-65). Fraunhofer IRB Verlag.

HINDERER, H., GURZKI, T. (2003). Eine Referenzarchitektur für Software zur Realisierung von Unternehmensportalen. In Reimer, Ulrich; Abecker, Andreas; Staab, Steffen; Stumme, Gerd (Eds.), WM2003: Professionelles Wissensmanagement - Erfahrungen und Visionen ( ed., pp. 161-164). Köllen.

HINDERER, H., GURZKI, T. (2003). Prozessorientierte Wirtschaftlichkeitsbetrachtung von Unternehmensportalen. In Reimer, Ulrich; Abecker, Andreas; Staab, Steffen; Stumme, Gerd (Eds.), WM2003: Professionelles Wissensmanagement - Erfahrungen und Visionen ( ed., pp. 161-164). Köllen.

HINDERER, H., GURZKI, T., ROTTER, U. (2003). Individualized Avatars and Personalized Customer Consulting - A Platform for Fashion Shopping. In Tseng, Mitchell M.; Piller, Frank T (Eds.), The Customer Centric Enterprise. Springer Verlag.


Article in Proceedings

HINDERER, H., STEGMÜLLER, J., SCHMIDT, J., SOMMER, J., LUCKE, J. (2018). Acceptance of Autonomous Vehicles in Suburban Public Transport. An empircal study on requirements and prerequisites expected by inhabitants. ICE/IEEE ITMC 2018 (pp. 243-250).

MARTIN, L., HINDERER, H. (2017). The concept of a Need-driven Ecosystem and its application to mobility. Proceedings 2017 International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC) (pp. 747-754).

HINDERER, H., BANNERT, T. (2009). Das globale Zuliefernetzwerk konzernweit zielgerichtet steuern. 11. Industrieforum Wolfsburg - Automotive Supply & Logistics, Potenziale - Konzepte - Methoden.

HINDERER, H., VLACHAKIS, J., GURZKI, T., KIRCHHOF, A. (2005). Elektronische Standards als Basis für den Aufbau von Unternehmensportalen als Integrationsplattform. In: Armin B. Cremers, Rainer Manthey, Peter Martini, Volker Steinhage (Hrsg.): INFORMATIK 2005 - Informatik LIVE! Band 2, Beiträge der 35. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), Bonn, 2005. Hrsg. von A. B. Cremers, R. Manthey, P. Martini und V. Steinhage.

HINDERER, H., FOLMER, E., VLACHAKIS, J. (2004). Automating Business Process Integration - Pilot Findings. In: eAdoption and the Knowledge Economy. Part I. Cunningham, Paul; Cunningham, Miriam (Hrsg.). Amsterdam et al.: IOS-Press, 2004, S. 394-400. (pp. 394-400). Cunningham, Paul; Cunningham, Miriam.

HINDERER, H., GURZKI, T., ROTTER, U. (2001). A Platform for Fashion Shopping with Individualized Avatars and Personalized Customer Consulting. in: Proceedings of the World Conference on Mass Customisation, 2001, Hong Kong, China, 2001.


Online Publication

HINDERER, H., GURZKI, T., KIRCHHOF, A., VLACHAKIS, J. (2004). Was ist ein Portal? Definition und Einsatz von Unternehmensportalen. Germany.

HINDERER, H., GURZKI, T., KIRCHHOF, A., VLACHAKIS, J. (2004). Die Fraunhofer Portal Analyse und Design Methode (PADEM). Germany.


Working Paper

HINDERER, H., STAPEL, C. (2010). Mobile Business - MRP To Go.

HINDERER, H., GÜNTZEL, K., GURZKI, T. (2003). Abschlussbericht Eigenforschungsprojekt E-Collaboration. Fraunhofer IAO.

HINDERER, H., BLOMMENSTEIN, F., SPRENGER, J., STAP, R. (2002). Report on high level user requirements for business-to-business electronic purchasing.

HINDERER, H., OTTO, B., WÄSCH, J. (2002). Business Design for openXchange components.


Study

HINDERER, H., EBERHARDT, C., GURZKI, T. (2002). Marktübersicht Portal Software. Stuttgart, Germany.

HINDERER, H., KIRCHHOF, A. (2002). Trendanalyse Elektronische Marktplätze. IRB Verlag, Stuttgart, Germany.


Editor (Book, Proceeding)

HINDERER, H., PFLUGFELDER, T., KEHLE, F. (2016). Elektromobilität - Chancen für Zulieferer und Hersteller. München: Springer Fachmedien, Autohaus.

HINDERER, H., RENNER, T., SPATH, D. (2004). Portalstrategien in der Automobil- und -zulieferindustrie.

HINDERER, H., SPATH, D., RENNER, T. (2004). Innovative Trends und Lösungen für den Vertrieb.


Presentation at a Conference

since 2022

Towards Understanding Innovation - Need-driven Ecosystem

France

since 2020

(Towards) Understanding the Correlations of Business and Product Ecosystems Proposal of a Need-driven Ecosystem theory

Lakehead University Canada

2017

The concept of a Need-driven Ecosystem and its application to mobility

Portugal

2017

Transformation im Ökosystem der Mobilität durch neue Antriebe und Geschäftsmodelle

Hochschule Pforzheim Germany

2015

MPH Executive Circle - Automotive Supply Chain of the Future

Germany

2014

Shapers of the future mobility value chain

German Development Institute / Deutsches Institut für Entwicklungspolitik (DIE) Germany

2012

E-Mobility - Why only with batteries?

Forum E-Mobility Germany


Reviewer

2020

Reviewer for Springer edited and peer reviewed publication

Germany


Program Director

2020 - 2022

Head of Studyprogam Wirtschaftsingenieurwesen / Innovation and Design

Germany

2015 - 2019

Studiengangleiter Wirtschaftsingenieurwesen International - Double Degree

Hochschule Pforzheim Germany


Member of the organizing committee of an academic conference

2020

Session Chair at IEIM 2020 - Advanced Manufacturing Technology and System

France


Presentation/Speech

2017

Fahren Sie noch? Oder sind Sie schon mobil? – Veränderungen im Ökosystem der Mobilität

Hochschule Pforzheim Germany

2016

Ökosystem der Mobilität

Hochschule Pforzheim Germany

2016

»Smartphone, Auto, Haus und Strom – passt das zusammen? – Wie sich einzelne Produkte zu einem ‚Ökosystem‘ verbinden?«

Germany


Session/Track chair at a conference

2017

Workshop - Changes in the mobility ecosystem

ICE / IEE Portugal


Giving a presentation at the invitation of regional or national professional associations

2015

The changes of the automotive supply chain due to a shift to eMobility

IBA Global South Africa Germany