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Prof. Dr.-Ing.

Stefan Hillenbrand

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driving dynamics and driver assistance systems ,  pedelecs, ebikes, assistance systems ,  Automatisierungstechnik ,  automotive mechatronics and model­based development

2000 - Dr.-Ing., Engineering
Universität Kaiserslautern
Germany


1995 - Diplom (Universitaet), Engineering
Universität Karlsruhe
Germany


since 2012 - Hochschule Pforzheim - Germany

Professor


2000 - 2012 - Robert Bosch GmbH - Germany

Research engineer vehicle dynamics and driver assistance systems


Journal article

MAIER, O., HILLENBRAND, S., WREDE, J., FREUND, A., GAUTERIN, F. (2018). Vertical and Longitudonal Characterictics of a Bicycle Tire. Tire Science and Technology, 46 (3), 153-173. doi:10.2346/tire.18.460301.

HILLENBRAND, S., STOLPE, I. (2009). Optimierung der Reibwertausnutzung der Reifen durch aktive Antriebsmomentenverteilung. AT-Automatisierungstechnik, 57 (5), 223-229. doi:10.1524/auto.2009.0770.

HILLENBRAND, S., OTTERBEIN, S., REHM, A. (2007). System zur Überwachung und Schätzung fahrdynamischer Signale. AT-Automatisierungstechnik, 55 (6), 330-335. doi:10.1524/auto.2007.55.6.330.

HILLENBRAND, S., PANDIT, M. (2000). An iterative learning controller with reduced sampling rate for plants with variations of initial states. INTERNATIONAL JOURNAL OF CONTROL, 73 (10), 882-889. doi:10.1080/002071700405860.

HILLENBRAND, S., HOFFMANN, H., SCHEECK, R., PANDIT, M. (1998). Simulationsmodelle pneumatischer Membranantriebe und ihr Einsatz für die Untersuchung von Stellungsreglern. ATP - Automatisierungstechnische Praxis, 2012 (12), 33-42.

HILLENBRAND, S., BAQUÉ, S., PANDIT, M. (1996). Trends bei sich selbst einstellenden Reglern: Module für die Anpassung. Chemische Industrie, 1996 (7/8), pp. 29-30. Frankfurt.


Dissertation

HILLENBRAND, S. (2000). Iterativ lernende Regelungen mit reduzierter Abtastrate. Dissertation Universität Kaiserslauter. Shaker Verlag, Aachen, Germany.


Article in Proceedings

HILLENBRAND, S., WREDE, J., HACK, L.-N., BRODBECK, L., DROSTE, L. (2024). Braking Dynamics Simulation of Combined Braking Systems for Pedelecs.

HILLENBRAND, S., HANAKAM, Y., WREDE, J., PFEIFFER, M. (2023). Using a steer-into-the-fall based control law to stabilize a pedelec. Bicycle and Motorcycle Dynamics 2023, Symposium on the Dynamics and Control of Single Track Vehicles 18 – 20 October 2023, Delft University of Technology, The Netherlands (pp. 39-40).

MAIER, O., HILLENBRAND, S., WREDE, J., FREUND, A., GAUTERIN, F. (2016). Vertical and Longitudinal Characteristics of a Bicycle Tire. 35th Annual Meeting and Conf. on Tire Science and Technology.

HILLENBRAND, S., MAIER, O., KUBATSCHEK, A., PFEIFFER, M., WREDE, J. (2015). Signalverarbeitung für ein Antiblockiersystem am Vorderrad von Elektrofahrrädern. 12. Magdeburger Maschinenbau-Tage.

HILLENBRAND, S., NIEWELS, F. (2011). Fahrdynamische Potentiale und Risiken bei elektrischem Einzelradantrieb. Fachtagung safe-emobility, 10. - 11. März 2011.

HILLENBRAND, S., STOLPE, I. (2008). Optimierung der Reibwertausnutzung der Reifen durch aktive Antriebsmomentenverteilung. AUTOREG 2008, 12. - 13. Februar 2008.

HILLENBRAND, S., REIM, A., KLIER, W., OTTERBEIN, S. (2008). Design and Implementation of a Vehicle Observer for Sideslip Angle Computation without Vehicle and Tyre Models. 8. Internationales Stuttgarter Symposium Automobil- und Motorentechnik.

HILLENBRAND, S., OTTERBEIN, S., REHM, A. (2007). Roll Rate Plausibility Checking and Estimation of Vehicle Attitude Using a Sensor Signal Platform. 7. Internationales Stuttgarter Symposium Automobil- und Motorentechnik, 20. - 21. März 2007 (pp. 347-360).

HILLENBRAND, S., OTTERBEIN, S., REHM, A. (2006). System zur Überwachung und Schätzung fahrdynamischer Signale. AUTOREG 2006, Wiesloch, 07. - 08. März 2006, VDI-Berichte 1931 (pp. 239-248).

HILLENBRAND, S., PANDIT, M. (2000). Designing an Iterative Learning Controller with Reduced Sampling Rate and Smooth Controller Output. Proceedings of the 2000 IEEE International Symposium on Computer-Aided Control System Design, 25. – 27.09.2000, Anchorage, Alaska, USA, Seiten 267 – 272 (pp. 267-272).

HILLENBRAND, S., HENGEN, H., PANDIT, M. (2000). Algorithms for Iterative Learning Control of Nonlinear Plants employing Time-variant System Descriptions. IEEE International Conference on Control Applications (pp. 570-575).

HILLENBRAND, S., PANDIT, M. (1999). A Discrete-Time Iterative Learning Control Law with Exponential Rate of Convergence. Proceedings of the 38th IEEE Conference on Decision and Control, 7. - 10.12.1999, Phoenix, AZ, USA (pp. 1575-1580).

HILLENBRAND, S., PANDIT, M. (1999). Hardware-in-the-loop Simulation of Pneumatic Actuators. Interkama-ISA TECH Konferenz, Düsseldorf, 18. - 20.10.1999.

HILLENBRAND, S., PANDIT, M. (1998). Hardware-in-the-loop-Simulation of Pneumatic Actuators. IFAC Workshop on Motion Control, Grenoble, Frankreich, 21. - 23.09.1998, Preprints (pp. 33-38).

HILLENBRAND, S., SCHULTZ, J. (1997). Determining the Structure of Nonlinear Models. Fourth European Control Conference, ECC ’97, 01. - 04.07.1997, Brüssel, Belgien.


Program Director

since 2017

Studiengangleiter Bachelor Mechatronik

Hochschule Pforzheim Germany


Participation at a seminar/workshop (participation only)

since 2015

Online-Training von Mathematik-Grundlagen

Germany

2013

Germany


Patent application

since 2012

Verfahren und Vorrichtung zum Betreiben eines Fahrzeugs; DE102012212175A1; EP000002873066A2; US020150154861A1; WO002014009214A3; WO002014009214A2; CN000104718564A

Robert Bosch GmbH Germany

since 2012

Kommunikationsvorrichtung und Kommunikationsverfahren für ein Fahrzeug; DE102012210798A1; EP000002864974A1; US020150339925A1; WO002014000913A1; CN000104412312A

Robert Bosch GmbH Germany

since 2011

Verfahren und Vorrichtung zum Betrieb eines Stauassistenzsystems eines Kraftfahrzeugs; DE102011085167A1

Robert Bosch GmbH Germany